Resonancias - Colecciones Fundación MAPFRE

Lee Friedlander
Cincinnati, 1963.
Col·leccions Fundación MAPFRE
@ Lee Friedlander, cortesia de Fraenkel Gallery, San Francisco, i Luhring Augustine, Nueva York

Miguel Ángel Tornero
Sin título [Sense títol] (The Random Series – Romananzo-), 2013.
@ Miguel Ángel Tornero, VEGAP, Barcelona, 2022.

Ressonàncies

Col·leccions Fundación MAPFRE

Del 26 de maig al 4 de setembre 2022

Descobreix l’exposició

L’exposició recupera obres d’artistes com Lee Friedlander, Garry Winogrand, Helen Levitt, Robert Adams, Diane Arbus i Emmet Gowin pertanyents a les col·leccions de Fundación MAPFRE i les fa dialogar amb les de diversos artistes contemporanis amb la voluntat que les imatges d’aquests fotògrafs ja clàssics es «desfossilitzin», que surtin del passat i ens parlin del present.

A banda de les reverberacions entre uns i altres artistes, l’exposició vol mostrar també el camí que va des de la fotografia a la postfotografia: el trajecte des de la memòria i la veritat que prometia als seus inicis la fotografia a les palpitants qüestions que els nous usos del medi plantegen: l’ètica de la imatge, l’absència de privadesa, la sobresaturació, la substitució de la vida real per la de la pantalla…

Nous documentalistes nord-americans (1960-1979)

El 1967, John Szarkowski, conservador de fotografia al MoMA de Nova York, va organitzar la mostra New Documents, en la qual es presentava el treball de tres joves fotògrafs relativament desconeguts: Diane Arbus, Lee Friedlander i Garry Winogrand. El seu treball suposava un canvi de rumb tècnic i estètic respecte a la fotografia documental que va practicar la generació anterior que, guiada per un cert romanticisme, va posar les fotografies al servei d’una causa social.

L’interès que movia els tres joves seleccionats per Szarkowski ja no consistia a reformar la vida, sinó a conèixer-la, ja fos objectivament o subjectivament. A aquests artistes s’uneixen en aquesta exposició Emmet Gowin, Helen Levitt i Robert Adams, i el treball de tots ells «ressona» en els treballs d’artistes immersos en pràctiques contemporànies com Paolo Cirio, Juana Gost, Kurt Caviezel, Jon Rafman, Joachim Schmid i Miguel Ángel Tornero.

Ara ja tant se val el monument o la ciutat que es visiti, l’important són les selfies que la gent s’hi fa. Aquesta manera de fer servir el mitjà no tan sols ha transformat la fotografia mateixa, sinó també la nostra manera de mirar i de viure el món.

On?

KBr Fundación MAPFRE
Avenida Litoral, 30 – 08005 Barcelona

Dilluns (excepte festius): Tancat
Dimarts a diumenge (i festius): de 11.00 a 20.00 h.

“RESSONÀNCIES… un joc de correspondències que estableix una sintonia entre diferents obres, i que d’aquesta manera propicia un diàleg entre els seus respectius autors i els períodes en què van ser fetes».

Joan Fontcuberta,
comissari