KBr Photo Award

Edició 2023

Retrato de Felipe Romero Beltrán

El colombià Felipe Romero Beltrán és el guanyador de la II edició del KBr Photo Award, amb el projecte Bravo.

El guardó, atorgat per unanimitat, reconeix a Bravo l’originalitat d’un relat que explora un espai de tensió i conflicte (la frontera mexicana amb els Estats Units) afegint una dimensió poètica commovedora al llenguatge documental.

El jurat

El jurat d´aquesta segona convocatòria ha estat integrat per:

• Michael Mack, editor (Londres)
  • Alona Pardo, comissària de la Barbican Art Gallery (Londres)
  • Valentín Roma, director de la Virreina Centre de la Imatge (Barcelona)
  • Elisabeth Sherman, comissària en cap i directora d’exposicions i col·leccions del Centre Internacional de Fotografia (ICP, Nova York)
  • Carlos Gollonet, conservador en cap de fotografia de la Fundació MAPFRE.

Localitzat a l’espai on els que aspiren a travessar el riu per entrar als Estats Units esperen el moment de fer-ho, Bravo és, en paraules del mateix Romero Beltrán, un assaig que registra cossos, objectes i arquitectures d’un lloc que precedeix, en aquesta espera, la frontera. En la mesura que el conflicte migratori que té lloc al riu Bravo revesteix una dimensió continental, Bravo és un projecte en curs i de llarg alè que, com assenyala el seu autor, insisteix en les implicacions i relacions que estableix el document fotogràfic amb la realitat a la qual s’aproxima per construir, des d’una imatge detinguda, una mirada desplaçada del relat generalitzat, posant èmfasi al territori del riu així com als habitants, que també constitueixen la frontera.

A més de la dotació econòmica, el KBr Photo Award inclou l’organització de dues exposicions (al KBr Fundació MAPFRE a Barcelona i a la seu de la Fundació a Madrid) per donar a conèixer el projecte, així com la publicació del catàleg corresponent.

Proyecto Bravo
Felipe Romero Beltrán (Bogotà, 1992) és fotògraf i artista visual. Conscient de la tensió a les pràctiques contemporànies, el seu treball explora els límits de la lògica fotogràfica documental, abordant casos d’estudi que indaguen les possibles relacions entre document i societat. Romero Beltrán s’interessa en territoris que travessen o han travessat processos de conflicte i permeten ser abordats com a dispositius de reflexió visual. La seva pràctica pren elements propers als camps de la política i la història social, profundament influenciat per la tradició fotogràfica. Actualment desenvolupa un programa de doctorat a la Universitat Complutense de Madrid i, paral·lelament, realitza projectes fotogràfics a Colòmbia, Espanya i Mèxic.

Dels més de 200 projectes rebuts el jurat va seleccionar com a finalistes, juntament amb el guanyador, les propostes de Coco Capitán, per Ookini Seishun; i Juan del Junco per No hi ha fronteres per a una au que vola (o simplement camina).

Anastasia Samoylova, Valla de obra («Tecnología»), Madrid, 2022 © Anastasia Samoylova
Anastasia Samoylova, Red Eye, Times Square, New York, 2021
Beauty Salón, Milan, 2022
Proyecto Bravo
Beauty Salón, Milan, 2022
Anastasia Samoylova, Advertisement on Opera House, Paris, 2021
A les imatges:
El Friki, Grecia, Wily, Lázaro, El chicken, El pelusa, Dominik, Bryan, Nina, Martel, Abelino, José, Pedro Meza, Mauricio, Mauricio, Santiago, Jefry, Miguel Angel, Alma i Aureliano.