19 d’agost, Dia Mundial de la Fotografia
Ho celebrem amb accés gratuït dissabte 17 i diumenge 18
(reserva d’entrades disponible online des del 12 d’agost)
Louis Stettner, Pepe and Tony Series, 1956
Tony, «Pepe i Tony, pescadors espanyols», Eivissa, Espanya, 1956
Colecciones Fundación MAPFRE
© Louis Stettner Estate

Del 6 de juny al 15 de setembre de 2024

Descobreix l’ exposició

Louis Stettner (Nova York, 1922 – París, 2016) concebia la fotografia com un instrument de canvi social a través del qual celebrar la vida i mostrar la valentia de l’ésser humà per a afrontar amb plenitud les bondats i adversitats de l’existència.

Les seves vivències com a fotògraf durant la Segona Guerra Mundial i la seva sòlida fe en la humanitat van tenir un impacte significatiu en la seva fotografia, social i compromesa. La seva relació amb la Photo League, en particular amb fotògrafs com Sid Grossman i Weegee, i la seva passió per la literatura i la filosofia van influir de manera molt rellevant en la seva obra. Amb aquesta visió celebradora de la condició humana com a fil conductor, l’obra de Stettner abasta multitud de temes, des d’entorns urbans gairebé buits fins a bullicioses escenes del metre de Nova York, la rutina de treballadors i obrers o els paisatges muntanyencs del massís francès dels Alpilles, ja en la seva última època.

Organitzada de manera cronològica, l’exposició presenta més de 190 fotografies, entre elles algunes imatges inèdites i part de la seva obra en color, gairebé desconeguda, per a oferir, en definitiva, una completa retrospectiva de la seva obra i el reconeixement que la seva trajectòria mereix.

Fotògraf escriptor

A les dècades del 1950 i el 1960 hi havia una certa desconfiança envers els fotògrafs que escrivien, potser perquè semblava que estaven situats en un lloc a mig camí entre totes dues disciplines. Stettner es va dedicar sempre a l’escriptura i a la fotografia alhora, i va escriure no tan sols sobre ell mateix, sinó també sobre molts dels seus col·legues i amics artistes, tant si li agradava la seva obra com si no. Els seus textos eren una mica com les seves fotografies: abruptes, espontanis i impetuosos. A la dècada del 1970, va començar a publicar una columna mensual a la revista Camera 35, dependent de la Photo League, primer titulada «Speaking Out» [Parlant clar] i després «A Humanist View» [Una visió humanista]. Tot i que va escriure amb profusió, no va ser fins al 1979, ja de manera una mica tardana, que va publicar una de les seves sèries de fotografies en el llibre Sur le tas, que recull imatges d’homes i dones treballant.

Materials

Una de les figures que més van influir en l’obra de Stettner va ser Walt Whitman, amb qui va compartir la creença que era possible trobar la bellesa del món en les coses quotidianes i comunes. Fulles d’herba va esdevenir pràcticament la seva bíblia, i sempre en duia un exemplar al damunt. En paraules de Stettner mateix: «La fe de Whitman en els seus semblants, la seva comprensió del cicle complet de la vida i la mort i la seva cosmovisió m’han estat encomanadisses. […] celebra els homes i les dones i no té por, que és potser una de les raons per les quals mai no he deixat de fotografiar als carrers, pertot on hi hagi éssers humans».

On?

KBr Fundación MAPFRE
Avenida Litoral, 30 – 08005 Barcelona

Horari

Dilluns (excepte festius): Tancat
Dimarts a diumenge (i festius): de 11.00 a 20.00 h.

«Enmig del soroll, la brutícia, els fums i el risc d’accidents, em semblaven persones molt sensibles, d’una humanitat innata i amb una meravellosa capacitat d’organització i de percepció de la realitat immediata. Sempre em van fer sentir benvingut i còmode […] la meva estada a les fàbriques va ser una de les experiències més significatives de la meva vida».