19 d’agost, Dia Mundial de la Fotografia
Ho celebrem amb accés gratuït dissabte 17 i diumenge 18
(reserva d’entrades disponible online des del 12 d’agost)
Paz Errázuriz, Boxejador VI, Santiago, de la sèrie Boxejadors. El combat contra l’àngel,1987 © Paz Errázuriz. Colecciones Fundación MAPFRE
Boxejador VI, Santiago, de la sèrie Boxejadors. El combat contra l’àngel, 1987
© Paz Errázuriz. Colecciones Fundación MAPFRE

Del 6 de juny al 15 de setembre de 2024

Descobreix l’exposició

L’obra de Paz Errázuriz (Santiago de Xile, 1944), de formació autodidàctica, arrenca a la segona meitat dels anys setanta, al Xile sotmès al règim dictatorial d’Augusto Pinochet (1973-1990), i arriba fins al present en una carrera que s’ha desenvolupat sempre al seu país d’origen.

L’elecció de temes i personatges al marge dels discursos dominants i dels àmbits convencionals, d’espais on domina la marginació i la reclusió (nens vulnerables, malalts mentals, prostitutes, transvestits…), és una constant a l’obra de Paz Errázuriz. Les seves imatges, que semblen voler donar veu als qui no solen ser escoltats, expressen sempre la seva ferma consciència social, la rellevància que confereix a sostenir una postura ètica davant del món i el seu profund respecte i proximitat envers les persones retratades i els assumptes que la preocupen.

Com a part de la cita anual de la programació del KBr amb les nostres Col·leccions, aquesta exposició presenta una cuidada selecció d’aquest fons, en una proposta que ofereix una panoràmica del seu treball des dels anys setanta fins a l’actualitat i que inclou algunes de les seves sèries més conegudes, com La manzana de Adán o El infarto del alma.

La dictadura xilena

El règim militar xilè es va iniciar amb un cop d’estat l’11 de setembre del 1973, que va enderrocar el govern democràtic del president Salvador Allende. A partir d’aleshores i fins a l’11 de març del 1978, Augusto Pinochet va presidir la Junta Militar. Aquell any, volent legitimar la seva dictadura, va convocar unes eleccions molt qüestionades i el 1980 va aprovar una nova constitució, passant a proclamar-se president de la República de Xile de manera indefinida. La Junta Militar es va mantenir fins a l’any 1990. La dictadura de Pinochet va instaurar un toc de queda que va perdurar fins al 1987, i es va caracteritzar per un model anticomunista i autoritari, en el qual es van reprimir les llibertats, els partits polítics, els sindicats i la democràcia, la qual cosa va dur a la persecució i les desigualtats econòmiques i socials de bona part de la població civil. Segons les xifres de l’Instituto Nacional de Derechos Humanos de Xile, les víctimes de la dictadura de Pinochet superen les 40.000 entre assassinats, torturats i desapareguts.

Materials

La fotògrafa

El sentit de pertinença cap a allò que fotografia, és un leitmotiv en el treball de Paz Errázuriz. Tal com ella mateixa ha assenyalat: “Sempre he pensat que la fotografia té a veure amb qui la registra. En el meu cas, totes les meves sèries inevitablement responen als meus desitjos, interessos i obsessions”. Des dels seus començaments, el 1980, l’artista ha considerat que en el seu treball hi ha un aferrament constant cap als subjectes i les realitats que aborda, convertint el tancament d’una obra en un procés complicat. Bona part dels seus retratats pertanyen a una comunitat o tenen formes de vida particulars, espais als quals ella, almenys en el moment de fer les seves fotografies, també vol pertànyer.

On?

KBr Fundación MAPFRE
Avenida Litoral, 30 – 08005 Barcelona

Horari

Dilluns (excepte festius): Tancat
Dimarts a diumenge (i festius): de 11.00 a 20.00 h.
«[…] el que fotografio té a veure amb les persones que no són al centre, sinó fora, sempre subordinades al poder».