Untitled, c. 1970-1973 © Eggleston Artistic Trust Courtesy Eggleston Artistic Trust and David Zwirner

William Eggleston
Sense títol, c. 1970-1973
© Eggleston Artistic Trust. Cortesia Eggleston Artistic Trust y David Zwirner

William Eggleston

El misteri de la quotidianitat

Del 28 de setembre al 28 de gener del 2024

Descobreix l´exposició

En els seus inicis, William Eggleston es va veure influenciat per l’obra de Walker Evans i Henri Cartier-Bresson fins que va considerar que la fotografia en blanc i negre no reflectia la vida tal com ell la veia. Aleshores va decidir provar el color, un recurs exclòs fins aleshores de la fotografia artística i l’ús del qual es limitava principalment a la publicitat i la il·lustració de revistes.

Així, a partir de 1965 Eggleston es submergeix en un univers estrany i familiar alhora, des d’on explora la vida quotidiana de les petites ciutats del sud dels Estats Units, on va néixer i es va criar. Fotografia després tot allò que s’ofereix a la seva mirada: botigues de queviures i bars, taulells d’oficina, objectes d’ús quotidià, supermercats, estacions de servei, senyals de trànsit, familiars, amics, etc., imatges que semblen buscar el potencial estètic de la vida quotidiana i el veritable motiu del qual sembla no ser un altre que la vida mateixa, però que alhora ens ofereix un testimoni únic i absorbent de les profundes transformacions socials (la multiplicació de l’automòbil, la funció social dels centres comercials, etc.) derivades de l’acceleració de la societat de consum.

Organitzada cronològicament, aquesta àmplia antologia recull les seves obres inicials en blanc i negre i tota la seva trajectòria posterior en color.

La banalitat de la vida quotidiana

Els protagonistes de les fotografies d’Eggleston acostumen a ser motius quotidians sense cap atractiu aparent: sabates velles, un congelador ple de menjar, una jaqueta penjada, l’interior d’un bany, un camió aparcat en una via de servei, etc., i malgrat això les seves fotografies no tenen res d’ordinari. L’artista aviat va demostrar que era capaç de convertir el més senzill en quelcom interessant i enigmàtic i que, encara que el banal el seguia, també podia ser apassionant, com la vida mateixa.

Materials

El color

L’any 1935 la marca Agfa va desenvolupar la seva pel·lícula Agfacolor a Alemanya i Kodak va presentar la seva Kodachrome als Estats Units, però no era econòmica, per la qual cosa no estava a l’abast de tothom. La pel·lícula Kodachrome va assolir el seu punt àlgid a finals dels anys 60, però es va utilitzar, almenys inicialment, per a fotografies familiars o de viatges, que es considera fotografia vernacular. A partir de 1965, Eggleston va començar a fotografiar en solitari en color amb delicadesa artística, i no va ser l’únic: Stephen Shore, Joel Meyerowitz o Carlos Pérez-Siquier van ser alguns dels pioners de l’ús del color en el mitjà.

On?

KBr Fundación MAPFRE
Avenida Litoral, 30 – 08005 Barcelona

Horari

Dilluns (excepte festius): Tancat
Dimarts a diumenge (i festius): de 11.00 a 20.00 h.

“No m’imaginava capaç de fer quelcom de millor que una còpia perfecta de Cartier-Bresson. I finalment ho vaig aconseguir. Però va arribar un moment —entenc que va tenir a veure amb el desig de cercar les meves arrels i venir a Memphis—, perquè aleshores no tenia aquests mentors, en què vaig haver d’acceptar que havia de sortir a la recerca de paisatges desconeguts. La novetat en aquella època eren els centres comercials, així que els vaig fotografiar”.

W. Eggleston