Paolo Gasparini 26 de julio, La Habana, 1961
© Paolo Gasparini

Del 30 de setembre al 16 de gener

Fotografia i fotollibre

L’exposició Paolo Gasparini. Camp d’imatges fa un recorregut complet per la trajectòria de l’artista, centrat tant en les seves fotografies com en un altre dels seus suports principals d’expressió, el fotollibre, mecanisme narratiu crucial per definir la història de la fotografia en el continent. Sis dècades de carrera fotogràfica que ofereixen, en el seu conjunt, un itinerari per diverses urbs mutants: Caracas, l’Havana, São Paulo, Ciutat de Mèxic, però també amb ressonàncies a Munic, París, Londres o Barcelona.

La mostra està dividida en setze seccions que recullen els projectes més rellevants de l’artista i posa l’accent en els seus fotollibres, que l’artista reconeix com un mitjà d’expressió equiparable, en importància, a les seves fotografies.

La diversitat cultural

Paolo Gasparini és el fotògraf que millor ha retratat les tensions i les contradiccions culturals del continent sud-americà. Les seves imatges transmeten la dura realitat social que ha enfrontat una regió l’autenticitat cultural de la qual és inqüestionable i on passat i tradició local dialoguen amb una maldestra modernitat imposada. Gasparini crea una obra amb un llenguatge visual propi que sembla manifestar sempre una crítica a la societat de consum, alhora que revela una certa obsessió per la manera que tenen el màrqueting i la publicitat de seduir-nos.

Com a italià de naixement, però veneçolà en essència, l’autor ha tractat d’eliminar amb el seu treball visions etnocèntriques i els estereotips que històricament han definit l’Amèrica Llatina, gairebé sempre en funció de l’altre, cosa a la qual han contribuït els diferents populismes i nacionalismes que ha sofert el continent.

L’exposició Paolo Gasparini. Camp d’imatges fa un recorregut complet per la trajectòria de l’artista, centrat tant en les seves fotografies com en un altre dels seus suports principals d’expressió, el fotollibre, mecanisme narratiu crucial per definir la història de la fotografia en el continent.

A través d’aquesta mostra, t’oferim la possibilitat de gaudir d’un itinerari per diverses urbs mutants: Caracas, l’Havana, São Paulo, Ciutat de Mèxic, però també amb ressonàncies a Munic, París o Londres.

Dilluns (excepte festius): Tancat
Dimarts a diumenge (i festius): de 11.00 a 19.00h.

COVID - 19

Al final de tants viatges crec que algunes imatges encara mosseguen, «punxen», com apunta Barthes. Crec que les fotos poden ajudar-nos en la difícil tasca de «saber veure», de pensar i resistir, en aquest món consagrat, a la grandiloqüència del cosmorama, de la representació que propaga la mentida i que, cada vegada més, redueix i menysprea la vida.