Restitucions

La fotografia en deute amb el seu passat

Què podem dir dels arxius que conserven imatges captades en l’època de l’esclavatge, en camps de concentració, de les fotografies que ens parlen d’un patrimoni ancestral destruït i arrabassat, de violència colonial, de persones executades, de desafiaments globals contemporanis i dels àlbums que documenten l’extracció de recursos naturals o l’extinció de múltiples espècies?
Restituciones. La fotografía en deuda con su pasado
Crèdit: Vista d’Ariella Aïsha Azoulay. Natural History of Rape, 2018-2019. Fotografia: Roberto Ruiz

La fotografia s’enfronta críticament al seu passat i als drets enfront dels quals ella mateixa ha de respondre en un moment en el qual s’aviven les demandes de reparació. A través de deu casos d’estudi, aquest cicle convida a aprofundir en el debat que s’ha establert entorn de la revisió i el sentit de la tradició en la història de la fotografia. Al llarg de les sessions es presenten exemples de les reparacions, restitucions, renomenaments o, al cap i a la fi, reclamacions de drets fonamentals als quals la fotografia ha de respondre en aquest nou horitzó reparador.

Sota la direcció de l’artista, crític d’art i curador independent Carles Guerra, el cicle comptarà amb la participació d’Ariella Aïsha Azoulay, Teresa Ferré Panisello, Naluwembe Binaisa, Yasmine Eid-Sabbagh, Hilde van Gelder, Ana Longoni, Michaëla Danjé del Col·lectiu Cases Rebelles, Xavier Ribas, T.J. Demos i Eyal Weizman.

El cicle es desenvoluparà de manera presencial a l’auditori del KBr Fundació MAPFRE exceptuant dos casos puntuals, degudament assenyalats al programa, en què les intervencions seran només online. Les sessions presencials també seran transmeses online.

Amb motiu del cicle Restitucions. La fotografia en deute amb el seu passat, la Filmoteca de Catalunya presenta un programa especial al voltant de tres de les xerrades del cicle: en relació amb les intervencions de Hilde Van Gelder, Ana Longoni i Michaëla Danjé / Col·lectiu Cases Rebelles es projectaran, respectivament, les pel·lícules Les Éclats (Ma gueule, ma révolte, mon nom). Sylvain George, 2011 (6 d’abril); Archivo de la Memoria Trans, capítols 1, 2, 3 i 4. Agustina Comedi i Mariana Bomba, 2021, i dos títols més a confirmar (20 d’abril); Fouyé Zetwal. Wally Fall, 2020 i Lumumba, la mort du prophète. Raoul Peck, 1991 (27 d’abril).

Les projeccions tindran lloc l’endemà de les xerrades (veure programa).

Les noves inscripcions s’atendran fins a 3 hores abans de l’inici de cada sessió

Per a qualsevol incidència, si us plau adreci’s a infokbr@fundacionmapfre.org

Els dimarts
8, 15, 22, 29 (març)
5, 19, 26 (abril)
i 3, 10, 17 (maig)

Format

Presencial i online (excepte els dies 10 i 17 de març, que seran sessions exclusivament online)

Por voluntat de l’autora, el seu rostre apareix pixelat a la gravació de la xerrada.

Març

08.03.2022
Ariella Aïsha Azoulay
«És el meu avantpassat, no un
bé del museu», afirma Tamara Lanier

15.03.2022
Teresa Ferré Panisello
El llegat oblidat d’Agustí Centelles.
Més enllà del fotoperiodisme
de guerra

22.03.2022
Naluwembe Binaisa